Je bent gestart met je onderneming en je kan er niet aan ontkomen, maar je moet een website creëren. Dat niet alleen, je wil natuurlijk dat hij doet wat hij moet doen. Het kost tijd en energie om dit allemaal goed en kloppend in lijn met je merk neer te zetten, maar uiteindelijk is dat het 100% waard en kan het dienen als een sterk medium om je business op de kaart te zetten. Het draagt niet alleen bij aan de verkoop van je producten en diensten, maar het is ook een visite kaart voor je business. De inhoudelijke en visuele presentatie kan jouw ideale klant aantrekken, maar daarnaast is het natuurlijk van belang dat je website goed vindbaar is. Het liefst wil je dat je website zo hoog mogelijk in Google komt te staan. Met Searching Engine Optimalization (SEO) zorg je ervoor dat pagina’s gemakkelijk vindbaar, relevanter en populairder worden voor zoekopdrachten van gebruikers (iemand die interactie heeft met de site). Een onderdeel van SEO is het optimaliseren van je meta tags.
Wat zijn meta tags?
Meta tags zijn een belangrijk onderdeel in de SEO van je website. Onder meta tags verstaan we de meta titel en de meta description. Meta tags is wat je te zien krijgt op de pagina’s van zoekmachines en zijn daarom ook vaak de eerste contactpunten die iemand heeft met jouw website. Ze kunnen er toe leiden dat ze je webpagina bezoeken. Het gebruik van een goed format is erg belangrijk om de vindbaarheid in zoekmachines zo groot mogelijk te maken.
De meta titel is de titel van je webpagina en staat vaak in het dak van de browser. De paginatitel is als eerste zichtbaar en dient ervoor om de aandacht te trekken van de gebruiker van de zoekmachine. Deze wil je het liefst zo kort, krachtig en prikkelend mogelijk formuleren.
De meta description van een pagina is de beschrijving van jouw webpagina die getoond wordt in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google. Het is een soort samenvatting van wat je op die pagina kan vinden aan informatie. Dit is een beschrijving van +/- 150 karakters, die zichtbaar is onder de title tag en URL op de zoekresultaten pagina. Het doel van de meta tag is om de zoeker ervan te overtuigen om het zoekresultaat te klikken, om zo jouw pagina te bezoeken.
Hoe schrijf je een goede meta titel?
- Zoekwoorden (keywords) vooraan in de title tag
- Tussen de 50 en 60 karakters.
- Leesbaar geschreven: opbouw, stijl en spelling.
- Zet je merknaam achterin de title tag.Scheidingsteken tussen je tekst en je merknaam, denk aan een komma, een dubbele punt of een staand streepje.
- Door twee of drie keer je belangrijkste zoekwoord te vermelden in de meta titel ga je niet beter scoren. Het herhalen van je zoekwoorden in de meta titel kan Google interpreteren als een vorm van spam.
- Idealiter geeft de titel tag een goede beschrijving over de inhoud van een webpagina..
- Gebruikers klikken vanuit de zoekresultaten eerder op een aansprekende title tag. Maak er dus een mooie zin van. De klikfrequentie, ofwel CTR (Click Through Rate) is een ranking factor in Google, dus de doorklik via een mooie title tag levert je uiteindelijk hogere posities op.
Wat is een goede meta omschrijving?
- De meta omschrijving is een krachtige samenvatting van wat iemand op jouw webpagina kan lezen.
- De meta omschrijving bevat je belangrijkste zoekterm.
- Het aantal leestekens van de meta description is tussen de 120-160.
- De omschrijving prikkelt de lezer en zet aan tot actie en zorgt er dus voor dat mensen doorklikken.
- Afsluiten met een call-to-action, zodat de lezer doorklikt naar je pagina.
Wil jij het aantal website bezoekers verhogen?
Heb je op het moment té veel focus punten binnen jouw business en is schrijven niet jouw cup of tea? Wij nemen deze last graag uit handen door te doen waar we echt goed in zijn, zodat jij je kan focussen op de aspecten die jouw energie nodig hebben! Ons team vol creatieve copywriters staat voor je klaar. Neem contact met ons op en verken de mogelijkheden om je website naar nog een hoger niveau te tillen.