Je hebt waarschijnlijk gehoord dat storytelling een krachtige manier is om jouw boodschap over te brengen. Dit is niet voor niets, want storytelling bestaat al zolang de mens bestaat. De technieken zijn natuurlijk veranderd, maar de essentie is gebleven. Maar weet je ook hoe je deze technieken effectief gebruikt en je boodschap krachtig overbrengt? In dit blog artikel laten we je zien hoe je storytelling kunt gebruiken om je verhaal te vertellen.
Wat is storytelling?
Laten we eerst de definitie geven van storytelling. Storytelling is de kunst van het overbrengen van een boodschap door middel van een verhaal. In principe kun je storytelling op elke manier gebruiken bij het overbrengen van een boodschap, maar het is vooral effectief voor marketingdoeleinden. Het is een manier om ons verhaal te vertellen op een manier die zowel memorabel als herkenbaar is.
Wat maakt storytelling zo krachtig?
Storytelling is een krachtig middel voor marketing omdat het onze emoties aanspreekt. Door een verhaal rond ons product of onze dienst te weven, kunnen we een emotionele band met onze klanten creëren die hen bijblijft lang nadat ze ons verkooppraatje zijn vergeten. Want laten we eerlijk zijn, jij onthoudt saaie informatie ook minder goed dan een leuk verhaal van een vriend of vriendin. Verhalen raken onze emoties en laten ons iets voelen. Dat is wat we willen doen met ons marketingmateriaal: een emotionele reactie oproepen waardoor mensen bij ons willen kopen.
Hoe zorg je dat je jouw boodschap effectief overbrengt?
Hoe kun je storytelling gebruiken om jouw boodschap effectiever over te brengen? Hier zijn een paar tips:
Kies het juiste verhaal met een sterke boodschap
Een goed verhaal heeft altijd een kernboodschap. Natuurlijk wil je je product verkopen, maar wat wil je écht vertellen?
Durf emoties te raken
Goede verhalen raken de lezer. Zodra een bepaalde emotie wordt geprikkeld bij de lezer, zal de lezer jou onthouden. En emoties zijn emoties, dus wees ook niet bang om een bepaald gevoel van medeleven of boosheid te prikkelen.
Zorg ervoor dat het verhaal relevant is voor je publiek.
Om je publiek zo goed mogelijk mee te nemen in het verhaal, moet het verhaal relevant zijn voor jouw doelgroep.
Houd het kort en eenvoudig.
Een goed verhaal betekent niet per se een lang verhaal. Om het publiek geboeid te houden, is het beter een kort en eenvoudig verhaal te vertellen.
Gebruik visuals om het verhaal te versterken.
Één beeld zegt meer dan duizend woorden. Een goed verhaal met een pakkende afbeelding kan de lezer voor altijd bijblijven.
Storytelling is je nieuwe beste vriend!
Verhalen vertellen kan een zeer krachtige manier zijn om jouw boodschap over te brengen. Wanneer je verhalen vertelt, zorg er dan voor dat je je concentreert op relevante details en dat je verhalen interessant en boeiend zijn. Gebruik je verhalen om je punten te illustreren en je argumenten overtuigender te maken. En het belangrijkste is dat je verhalen authentiek en oprecht zijn.
Storytelling uitbesteden aan Copywritings
Bij Copywritings weten we als geen ander hoe belangrijk het is om een sterk verhaal te hebben. Storytelling toepassen voor marketingdoeleinden is onze expertise. Van begin tot eind nemen we de lezer mee in jouw verhaal. Maar ook voor andere teksten, zoals pakkende productomschrijvingen of sterke over ons pagina’s, kun je bij ons terecht! Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw onderneming? Neem dan gerust contact met ons op!