Blog

Wat is organisch verkeer?

Sportclubs bruisen energie. Maar hoe breng je die energie over naar potentiële leden als je concurrentie slechts een klik verwijderd is? Hier speelt copywriting een rol.

Suzanne
Oct
28
,
2024
Leestijd aan het berekenen...

Je wilt meer verkeer uit de zoekmachines halen, maar hebt geen zin om te betalen voor dit verkeer? Dan is organisch verkeer de oplossing. Het organisch verkeer van je website is het verkeer dat je website bezoekt via de organische zoekresultaten. Dit is dus niet het verkeer dat binnenkomt via een Google advertentie of social media advertentie.

Voordelen organisch verkeer

Je vraagt je misschien af, waarom zou ik investeren in organisch verkeer? Dat leggen we je graag uit! Organisch verkeer heeft als voordeel dat je geen variabele kosten maakt om verkeer binnen te halen. In tegenstelling tot Google Ads waarbij je per klik betaalt, is dit een zeer duurzame manier van groeien. De afgelopen jaren zijn de kosten van paid-advertisement door het dak geschoten. Vooral voor bedrijven met lage marges zijn deze extra kosten fataal. Een trend is dan ook dat veel bedrijven zich steeds vaker richten op zoekmachineoptimalisatie.

Hoger in organische zoekresultaten

Je weet nu wat organisch verkeer is en waarom dit verkeer waardevol is voor jouw bedrijf. Nu is het tijd om ook daadwerkelijk hoger in Google te komen. We leggen je stap voor stap uit hoe je dit kunt doen.

Analyseer de zoekwoorden

Maak een lijstje (longlist) van alle zoekwoorden die jouw klanten opzoeken die gebruikt kunnen worden op jouw pagina’s. Wees niet te streng voor jezelf, ook zoekwoorden die niet direct een koopintentie hebben, vermeld je in deze longlist. Denk niet alleen aan alle services of producten die je aanbiedt, maar ook aan de problemen die mensen ervaren waar jij een oplossing voor biedt. Als voorbeeld nemen we een strandclub in Scheveningen. Als eerste zoekwoorden komen waarschijnlijk “Strandclub Scheveningen” of “Beachclub Scheveningen” in je op. Je bent op het juiste spoor, maar er zijn nog veel meer zoekwoorden die relevant kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan “Dagje uit Scheveningen” of “Parkeren Scheveningen”. Deze zoekwoorden lijken in eerste instantie niet relevant, maar we vertellen je later waarom ook deze zoekwoorden interessant zijn.

Analyseer de concurrenten

Je hebt een lijst met alle relevante zoekwoorden die mensen gebruiken. Vervolgens ga je kijken waar de concurrenten op scoren. Hiervoor kun je Google gebruiken, maar er zijn ook slimme software tools die je daarbij kunnen helpen. Je kunt ideeën van concurrenten toevoegen aan je lijstje. Laten we eerlijk zijn, beter goed gestolen dan slecht verzonnen.

Prioriteer de zoekwoorden

Herinner je nog de zoekwoorden “Dagje uit Scheveningen” en “Parkeren Scheveningen”. Het klopt inderdaad dat deze wellicht minder interessant zijn dan “Beachclub Scheveningen”. Bij het prioriteren van de zoekwoorden kijken we naar 3 belangrijke aspecten:

  • Het zoekvolume
  • De concurrentie
  • De koopintentie

Het zoekvolume is misschien wel de meest belangrijke factor bij het bepalen of een zoekwoord interessant genoeg is om erover te schrijven. Je kunt wel op nummer 1 staan in Google, maar als er niet op gezocht wordt is dit natuurlijk niet interessant. Vervolgens kijken we naar de concurrentie. Hoeveel concurrenten schrijven hierover, hoe lang zijn de artikelen en ben je in staat om een hogere kwaliteit tekst op te leveren? Dat zijn de belangrijkste vragen die je je moet afvragen wanneer je kijkt naar de concurrenten. De laatste stap is de koopintentie, hierin bekijk je hoeveel koopintentie elk zoekwoord heeft. Je kunt deze vervolgens een cijfer geven van bijvoorbeeld 0 (niet koopgericht) tot 10 (heel koopgericht).

Voorbeeld 0: verschillen omafiets en mountainbike
Voorbeeld 10: rode omafiets bestellen

Wij raden aan om een goede balans te vinden tussen koopgerichte zoekwoorden en informatieve zoekwoorden. De reden? Koopgerichte zoekwoorden hebben vaak hoge concurrentie, terwijl informatieve zoekwoorden dat niet hebben. Zo kun je makkelijker en sneller organisch verkeer binnenslepen.

SEO tekst schrijven

Nu je alle zoekwoorden hebt geprioriteerd is het tijd om aan de slag te gaan. Je kunt je teksten ook uitbesteden aan een professionele copywriter, zoals bij Copywritings Wij weten als geen ander hoe je een pakkende SEO tekst schrijft. Vergeet ook afbeeldingen op je website niet de juist naam te geven en alle belangrijke zoekwoorden te vermelden in je tekst. We hebben voor jou de ultieme handleiding geschreven om een succesvolle SEO-tekst te schrijven, deze lees je hier! Toch liever jouw het schrijven van productomschrijvingen of website content uitbesteden? Lees dan dit artikel om jou op weg te helpen.

Van organisch verkeer naar aankoop

Hoe zorg je ervoor dat je van die informatieve zoekintenties, je uiteindelijk aanvragen of verkopen krijgt? Dat leggen we je uit. Een bezoeker komt binnen en verlaat uiteindelijk weer je website, dat is één ding dat vast staat. Direct bij het eerste bezoek tot aankoop overgaan? Dat doet bijna niemand. De bezoeker kent jouw bedrijf nog niet en het vertrouwen is laag. Er moet vertrouwen gewerkt worden en de bezoeker moet geloven dat jij de oplossing biedt van hun probleem. Hoe doe je dit? Allereerst moeten jouw teksten pakkend zijn, want niemand leest een artikel van 1000 woorden vol spellingsfouten of slechte leesbaarheid. Weet je de bezoeker te triggeren om meer dan 20 seconden op jouw website te blijven? Dan is de kans groot dat je beet hebt.

Lead-magnet

Direct tot aankoop gaan is zelfs bij een goede tekst lastig, maar een e-mailadres afgeven verlaagt de drempel enorm. Zo kom jij een stapje dichter bij de klant. Denk aan een e-book die je gratis weggeeft of een interactieve quiz. Deze middelen worden lead-magnets genoemd en zijn dus ‘weggevertjes’. Het doel: eerst geven en dan nemen. Bezoekers zijn namelijk veel meer geneigd om tot actie over te gaan wanneer zij eerst iets waardevols van jou hebben gekregen.

Bouw een relatie op

Afhankelijk van het product of dienst ben je nu al een enorme stap dichterbij. Vervolgens is het jouw taak om een band op te bouwen met je potentiële klant. Dit kun je doen door een automatische e-mailflow of remarketing advertenties op social media kanalen. Hoe meer je in het hoofd komt te zitten van jouw potentiële klant, hoe sneller ze zich verbinden met jouw merk. In deze fase is het super belangrijk om waarde te blijven bieden, ga dus niet direct een koopgerichte mail sturen of bellen, maar doe het rustig aan. Je date gaat toch ook niet direct met je trouwen?

Een aanbod wat je niet kunt afslaan

Wanneer je een goede relatie hebt opgebouwd heb je waarschijnlijk al van jouw bezoeker een klant gemaakt. Toch nog een duwtje in de goede richting nodig? Dan is het tijd om een aanbod te bieden wat iemand niet kan afslaan. Hiervoor kun je kortingen gebruiken, maar ook een gratis adviesgesprek doet al wonderen. Bedenk aan aanbod die zo laagdrempelig mogelijk is, maar je bezoeker wel een stapje verder in de funnel brengt. Vervolgens is het tijd om van deze bezoeker een klant te maken. Zo heb je van een organische bezoeker uiteindelijk een klant gemaakt!

SEO tips

Wil je hoger in Google zoekresultaten komen, dan heb je waarschijnlijk wat aan deze copywriting tips:

  • Focus op 1 hoofdzoekwoord
  • Bied echt waarde aan de lezer
  • Vermeld je zoekwoord in de Meta-titel, omschrijving en in de H1, H2 etc.
  • Geef je afbeeldingen de juiste naam

SEO-resultaten meetbaar maken

Yes! Er komt organisch verkeer binnen, maar hoe meet je dat eigenlijk? Je wilt natuurlijk inzichtelijk hebben hoeveel organisch verkeer er binnenkomt en wat er met deze bezoekers gebeurd. Bezoeken ze een pagina lang of kort? Haken ze af bij een bepaalde alinea, of komen deze bezoekers terug en doen zij een aanvraag of bestelling? Al deze informatie is enorm waardevol en kan jouw bedrijf verder helpen te groeien. Stap 1 in dit proces: Google Analytics. Met deze tool kun je enorm veel data inzichtelijk maken en dus jouw SEO-resultaten meetbaar krijgen. Google Analytics deelt elke bezoeker namelijk in op de manier hoe zij binnenkomen op jouw website. Met een simpele druk op knop zie je hoeveel organisch verkeer er binnenkomt en via welke pagina’s. Meer weten over welke SEO software jouw bedrijf verder kan helpen? Lees dan deze blog!

Organisch verkeer door Copywritings

Hopelijk heb je dankzij al deze tips genoeg inspiratie om aan de slag te gaan met organisch verkeer. Toch begrijpen we maar al te goed hoe lastig het kan zijn om goede SEO-teksten te schrijven die zorgen voor meer organisch verkeer. Wil jij ook elke dag een stabiele basis van organisch verkeer binnenhalen? Onze experts weten als geen ander wat hier voor nodig is. Wij kunnen al jouw zorgen uit handen nemen en samen bouwen we aan pagina’s die op nummer 1 ranken in Google.

Laat jouw teksten opvallen

We hebben deze psychologisch ontwikkelde copywriting methode ontworpen om jouw tekst op te laten vallen in een overvolle markt. Tipje van de sluier? Download ons e-book!

Top, het e-book komt eraan! Even je e-mail checken en je bent good to go.
Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw!