Een dag in het leven bij een copywriting bureau

dag-in-het-leven

Ben je benieuwd naar hoe het er achter de schermen van Copywritings, een copywriting bureau, aan toe gaat? Wil je weten wat copywriters doen om creatieve en effectieve teksten te schrijven voor hun klanten? In deze blog neem ik je mee op een reis door mijn dag als copywriter en creative director in Buenos Aires. Ook deel ik wat er allemaal gebeurt bij het schrijven van boeiende content voor verschillende bedrijven en merken. Lees verder en ontdek hoe het is om te werken in de interessante en uitdagende wereld van copywriting.

Als copywriter werk ik dagelijks aan het schrijven van de meest uiteenlopende teksten voor verschillende klanten en merken. Maar wat gebeurt er eigenlijk allemaal achter de schermen van een copywriting bureau?

9:30 – Start van mijn dag

Eigenlijk start mijn dag altijd met een lekker kopje koffie thuis of een koffietje to-go van mijn favoriete lokale koffietent als ik bij mijn co-working ga werken. Zodra ik mijn vaste plekje heb gevonden, begin ik mijn dag door alle e-mails en notificaties in Asana te checken. Ik werk mijn takenlijst bij, maak een to-do lijst voor de dag en neem goed de tijd om me te verdiepen in mijn eerste taak. Ik duik in de onderneming waarvoor ik ga schrijven en bestudeer hun doelgroep nauwkeurig. 

10:00 – Brainstormsessies

Het schrijfproces begint vaak met brainstormsessies, alleen of met een team. Hier schrijf ik alle ideeën op en bespreken we de verschillende projecten. Op deze manier komen we tot nieuwe creatieve concepten die passen bij de doelstellingen van onze klanten. Dit is ook het moment waarop we bepalen welke zoekwoorden en SEO-technieken we zullen gebruiken voor de verschillende teksten.

11:00 – Schrijven

Met een duidelijk beeld van wat we willen bereiken, begin ik met het schrijven van de teksten. Dit kan van alles zijn, van blogs, productbeschrijvingen, e-mails tot social media posts. Ik let op de tone-of-voice, woordkeuze en structuur om ervoor te zorgen dat de teksten effectief en overtuigend zijn. Na een laatste correctieronde verplaats ik de taak in Asana naar ‘in review intern’ wat betekent dat een collega de tekst nogmaals zal nalopen. 

We letten op de juiste spelling, grammatica en interpunctie, en verfijnen de tekst om ervoor te zorgen dat deze perfect aansluit bij de doelstellingen van onze klanten.

13:00 – Lunchpauze

Tijd om te ontspannen. De voorbereidingen voor mijn lunchpauze beginnen al om 11.00, omdat ik dan een berichtje stuurt naar mijn favoriete lunchtentje met de vraag wat de vegetarische opties zijn voor vandaag. Rond 13.00 ga ik lekker aan de wandel met mijn favoriete podcast, geniet van het park, maak een praatje met de vrouwen van de lunchtent, en loop weer terug om te genieten van mijn lunch. 

14:00 – Social media Copywritings 

We moeten natuurlijk ook content verzinnen voor onze eigen social media kanalen. Elke week neem ik een paar uur de tijd om creatieve en informerende content te schrijven voor onze social media kanalen. Ik schrijf de teksten en ontwerp passende designs in Canva. Na een correctieronde door Suzanne, kunnen de social media posts worden ingepland. Dit doe ik natuurlijk onder het genot van een koffietje. 

16:00 – Feedback en revisies

Nu is het tijd om feedback te verwerken van teksten die ik eerder die week heb geschreven. Ik bekijk opmerkingen en suggesties en breng eventuele wijzigingen aan in de teksten. Ik zorg ervoor dat we de verwachtingen van de klant overtreffen en dat de tekst aansluit bij hun visie.

18:00 – Einde van de dag

De dag zit er bijna op. Ik kan de taken op mijn to-do list afstrepen en ik bepaal in grote lijnen wat ik de volgende dag ga doen. Ik sla mijn laptop dicht en het goede nieuws is: in Buenos Aires begint de dag pas om 18.00! Soms ga ik op pad om ingrediënten te scoren om lekker te koken, soms ga ik nog een koffietje drinken bij mijn andere favoriete koffietent, of ik maak me klaar om naar de sportschool te gaan. 

Zo ziet een typische dag in mijn leven als copywriter en creative director eruit. Maar eigenlijk is elke dag anders. Ik vind mijn werk altijd uitdagend en boeiend omdat ik elke dag nieuwe kennis opdoe en creatief kan zijn. Het draait allemaal om het bedenken, schrijven en ontwerpen van content die zowel de klant als de doelgroep aanspreekt.

Benieuwd naar een dag in het leven van Rosanne? Je leest het in deze blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *