De rol van research in het schrijven van overtuigende copy

research-en-copywriting

Roekeloos en zonder plan te werk gaan, is eigenlijk nooit een goed idee. Zeker niet als het gaat om het schrijven van overtuigende copy. Als je wilt dat je boodschap aanslaat bij je doelgroep, is het belangrijk om goed te weten wat jouw doelgroep nodig heeft en wat hen aanspoort. Dat is precies waar research om de hoek komt kijken! Door middel van research kun je inzicht krijgen in wat je doelgroep belangrijk vindt en hoe je hen het beste kunt aanspreken. Maar hoe doe je dat precies? Dat leggen we je uit! We geven tips over hoe je effectief research kunt doen en hoe je deze kunt gebruiken om overtuigende copy te schrijven. 

Waar moet je precies onderzoek naar doen?

Oké, onderzoek doen dus. Maar waar moet je precies onderzoek naar doen? Als eerste natuurlijk het merk van de opdrachtgever. Het is belangrijk om te weten waar het merk voor staat, wat hen uniek maakt en hoe ze door de doelgroep gezien willen worden. Door research te doen naar het merk, zorg je ervoor dat je de juiste tone of voice en boodschap gebruikt in je copy. Meer weten over de juiste tone of voice? Lees het in deze blog!

Daarnaast is het verstandig om te kijken naar de concurrenten. Hoe presenteren zij zich aan de doelgroep? Welke strategieën gebruiken zij? Hoe kan jouw opdrachtgever zich onderscheiden van de concurrentie? 

Last but not least: het product of dienst. Wat is het product of dienst die de opdrachtgever aanbiedt? Wat zijn de voordelen ervan voor de gebruiker? Door research te doen naar het product of dienst, kun je ervoor zorgen dat je overtuigende argumenten hebt om je doelgroep te overtuigen.

Hoe doe je effectief onderzoek?

Afhankelijk van waar je naar op zoek bent en wat je precies te weten wilt komen, kies je de meest geschikte manier om onderzoek te doen. Als eerste bepaal je jouw doelen, welke vragen je wilt beantwoorden en welke methode je hier het beste voor kunt gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een online survey, een online zoekopdracht, analyseer je de concurrent of interview je de opdrachtgever. We raden je aan om gebruik te maken van verschillende methoden om zo veel mogelijk inzichten te krijgen. Daarnaast is het verstandig om gebruik te maken van bestaande data. Vaak is er al veel data beschikbaar over diverse onderwerpen, zoals cijfers over demografische kenmerken, gedragskenmerken, wetenschappelijk onderzoek en veel meer! De laatste tip voor effectief onderzoek doen is: neem de tijd. Effectief research doen kost tijd. Zorg ervoor dat je voldoende tijd uittrekt om je research goed uit te voeren en om hier vervolgens een goede copy over te schrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *