Waar haal je inspiratie vandaan als copywriter?

inspiratie-copywriter

Je bent begonnen met een onderneming en zoekt pakkende content voor jouw website. Of je zoekt een verbeterende productbeschrijving voor jouw minst verkochte artikel zodat de verkoop stijgt. Het liefst haal je natuurlijk zoveel mogelijk klanten binnen in zo’n kort mogelijke tijd, en draai je een maximale omzet. Veel ondernemers vergeten snel dat een goede tekst cruciaal is om potentiële klanten binnen te halen. Maar wat doet een copywriter eigenlijk, en misschien nog wel belangrijker: waar haalt de copywriter de inspiratie vandaan om jouw teksten te schrijven?

Nieuwsgierigheid komt om de hoek kijken

Als copywriter is het belangrijk om nieuwsgierig te zijn en veel te willen weten over een specifiek onderwerp. Er komt een opdracht binnen en het eerste wat de meeste copywriters doen, is helemaal in het onderwerp duiken. Wat weet je al over het onderwerp, wat wist je nog niet en wat verbaast je? Welk gedeelte over het onderwerp inspireert en pakt jou het meest? Wat zou je graag nog meer willen weten over het onderwerp en wat voor informatie miste je? Met andere woorden betekent dit: verdiepen in het onderwerp is ontzettend belangrijk, zodat je genoeg informatie in je hoofd hebt en weet waar je over schrijft.

Creatief denken is een must!

Zodra je jezelf verdiept in het onderwerp, weet je alles van het onderwerp af waar je over gaat schrijven. De tekst die je daarna schrijft, kost dan nog weinig moeite. Maar hoe geef je een creatieve draai aan de tekst? 

Het begint met het maken van een plan van aanpak

Waar gaat de tekst over en welke doelgroep wil je bereiken? Wat wil je bereiken met de tekst en wat willen de lezers horen? Hoe zorg je ervoor dat je jouw doelgroep aanspreekt?

Daarna ga je de aandacht van de lezer opwekken

Of eigenlijk: de aandacht van de doelgroep. Ga je voor humor, feitjes of juist prikkelende informatie? Door in te spelen op de problemen van de doelgroep, schrijf je over datgene wat de doelgroep graag wilt horen. Hoe kunnen zij hun problemen oplossen met de informatie die zij in de tekst lezen? Probeer je in te leven in de doelgroep en schrijf vanuit hun visie.

Als laatste ga je voor een call-to-action

De doelgroep is gedurende de tekst flink geprikkeld, ze zijn geïnteresseerd en willen meer weten of tot actie overgaan. Met een call-to-action, ofwel CTA, aan het einde van de tekst, overtuig je de doelgroep en sta je samen op één lijn. Hoe komt de doelgroep met jou in contact en wat moeten ze daarvoor doen?

Als copywriter ben je waarschijnlijk continue met een breed scala aan onderwerpen bezig, en dit is precies hetgeen wat je scherp houdt. Een nieuwsgierige copywriter vindt het nooit erg om nieuwe informatie te verwerken en zijn of haar kennis te verbreden in verschillende onderwerpen. Zo blijft het werk als copywriter altijd verrassend en interessant!

Benieuwd hoe je je eigen schrijfproces kunt verbeteren? Dat lees je in deze blog.

Copywritings maakt van lezers vaste klanten

Ben jij op zoek naar een creatieve copywriter voor jouw onderneming? Bij Copywritings besteed je het schrijven van teksten uit aan een ervaren copywriter die precies jouw doelgroep weet aan te spreken. Wij nemen het werk voor je uit handen en trekken meer potentiële klanten aan voor jouw website. Wanneer ga jij groeien met je bedrijf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *