Hoe schrijf je effectieve Call-to-Actions die aanzetten tot conversie?

effectieve-call-to-action

Wanneer mensen jouw website bezoeken, hoop je stiekem maar op één ding: conversie. Of ze zich nu inschrijven voor een nieuwsbrief, een whitepaper downloaden of een aankoop doen. Hoe bereik je dit? Met een Call-to-Action! Maar hoe schrijf je een effectieve Call-to-Action die aanzet tot conversie? Je leest het in deze blog!

Wat zijn Call-to-Actions?

Voordat we uitleggen hoe je Call-to-Actions schrijft, is het belangrijk om uit te leggen wat ze precies zijn. Call-to-Actions, ook wel CTA’s genoemd, zijn essentieel voor elke onderneming die klanten tot conversie wil aanzetten. CTA’s zijn de knoppen, tekst of afbeeldingen op een website of in een e-mail die een klant aanzetten tot een specifieke actie, zoals het doorklikken naar een productpagina of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

CTA’s moeten opvallend en overtuigend zijn als je wilt dat klanten erop klikken. Ze moeten ook relevant zijn voor wat jij op jouw website of in jouw e-mail aanbiedt. Daarnaast moeten ze aansluiten bij de stijl van jouw onderneming. Niks is zo gek als een misplaatste CTA…

Denk eerst na over wat je wilt dat jouw klant doet: wil je dat ze een product kopen, zich inschrijven voor een webinar of verder lezen over het onderwerp? Als je dit eenmaal weet, kun je een effectieve CTA opstellen die hem daarheen leidt.

Wat zijn de elementen van een effectieve Call-to-Action?

Wanneer je een CTA opstelt, moet je een paar belangrijke elementen in gedachten houden. De CTA moet duidelijk, beknopt en gemakkelijk te begrijpen zijn. Hij moet ook motiverend zijn, zodat mensen nieuwsgierig worden en erop te klikken.

Uiteindelijk is het belangrijkste dat de CTA aanzet tot conversie. Dat betekent dat hij actiegericht moet zijn en de lezer duidelijk weet wat zijn voordelen zijn. Bijvoorbeeld, een call-to-action die zegt “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief” is veel minder effectief dan een die zegt “Schrijf je nu in en krijg 50% korting op je eerste aankoop”. De eerste is meer bedoeld om mensen te interesseren voor jouw aanbod, terwijl de tweede duidelijk de voordelen van de actie weergeeft.

Opstellen van een overtuigende Call-to-Action

Wanneer je een Call-to-Action schrijft, is het dus belangrijk dat deze overtuigend is. Je wilt tenslotte dat jouw klanten de volgende stap zetten en converteren, toch?

Hier zijn enkele tips op een rijtje om jou te helpen een Call-to-Action te creëren die onmogelijk te weerstaan is:

  1. Maak het duidelijk en beknopt. Maak het niet te ingewikkeld of begraaf je CTA niet in een muur van tekst. Houd het eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen.
  2. Gebruik krachtige taal. Wees assertief en vertel jouw klanten wat je wilt dat ze doen.
  3. Gebruik urgentie cues. Voeg woorden toe als “nu”, “tijdelijke aanbieding”, “’eenmalig”, “gratis” of “snel” om een gevoel van urgentie te creëren en klanten aan te sporen snel te converteren. Geef je lezers het idee dat ze geen tijd te verliezen hebben om de actie uit te voeren die je van hen vraagt. 
  4. Maak het visueel aantrekkelijk. Gebruik aantrekkelijke lettertypes, kleuren en afbeeldingen om de aandacht te vestigen op jouw CTA en klanten te verleiden om door te klikken.
  5. Leg focus op de waarde die je aanbiedt. Wat heeft de lezer er aan om op jouw CTA in te gaan? Geef weer wat de voordelen voor de lezer zijn, gebruik bijvoorbeeld “Krijg 10% korting” of “Ontvang een gratis adviesgesprek”.

Copywriting uitbesteden aan Copywritings

Jouw Call-to-Action moet duidelijk, beknopt en overtuigend zijn. Ze moeten aanzetten tot conversie. Dat kan met Copywritings! Dankzij onze achtergrond in de marketing en psychologie weten we precies hoe we op de lezer kunnen inspelen. Neem contact met ons op voor het uitbesteden van jouw copywriting!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *