Bij Copywritings kennen we de kracht van copywriting en helpen we er wekelijk tientallen bedrijven mee om successen te realiseren. Toch kunnen we de kracht van beeld niet ontkennen en luidt er een populair gezegde: “een beeld zegt meer dan duizend woorden’’. Dit gezegde komt van Fred R. Banard, die hier in 1941 een artikel schreef over het gebruik van afbeeldingen in advertenties op de zijkanten van trams. De kracht waar we dan over spreken heeft alles te maken met feit dat we als mensen vaak intuïtief, impulsief, onbewust en emotioneel reageren op communicatiebenaderingen, waarbij in veel contexten, beelden een emotionele reactie bij de gebruiker teweegbrengen. Dit is waardevol om daarmee jouw doel als merk duidelijk te maken, de waardepropositie van jouw product of dienst te versterken of om je website aantrekkelijker te maken voor je doelgroep.
Waarom je afbeeldingen optimaal wilt inzetten
Gezien mensen meer visueel gevoelig zijn, zorgen afbeeldingen ervoor dat de boodschap van je webpagina goed overkomt en kan het de lezer nudgen verder te lezen.
Naast dat het marketing/communicatie wise een sterke impact kan hebben op de branding van je merk, draagt het ook bij aan de Searching Engine Optimalization (SEO) van je website. Wat inhoudt dat als je dit onderdeel goed implementeert op jouw webpagina’s, deze pagina’s een grotere kans maken hoger in zoekmachines zoals Google terecht te komen. Wat weer leidt tot meer websitebezoekers en meer naamsbekendheid. Een manier hoe Google dit bijvoorbeeld doet, is door ook afbeeldingen als zoekresultaten te tonen. Deze afbeeldingen worden vaak ook bovenaan de zoekmachine weergegeven.
Hoe gebruik je afbeeldingen op je website?
Om afbeeldingen optimaal in te zetten op je webpagina moet je rekening houden met de functie van de afbeelding en de positie van de afbeelding. Zo blijkt het dat gebruikers afbeeldingen die als opvulling dienen negeren en afbeeldingen die relevante informatie bevatten veel aandacht geven. Als je de volgende punten aantikt, maak je optimaal gebruik van afbeeldingen op je webpagina:
- Goede kwaliteit: hoge resolutie en rijke kleuren
- Relevant: past binnen de context of vertellen een verhaal
- Duidelijk: de kijker begrijpt de afbeelding in één oogopslag
- Mensen: beelden van echte mensen trekt publiek en veroorzaakt een emotionele reactie
- Prikkelend: speelt in op behoeftes en wensen van de gebruiker
- Informatief: Voorziet van nuttige informatie
Daarnaast wil je dat het eerste en bovenste gedeelte van de website (above-the-fold area), de gebruiker prikkelt om verder te scrollen. Daarom moedigen we je aan om op een afbeelding te gebruiken boven de vouw van je pagina. Eye tracking onderzoeken van onder andere SAGE Journals leren ons dat mensen eerst kijken naar afbeeldingen en daarna naar tekst. Zet daarom afbeeldingen boven de pagina titel. Zorg er ook altijd voor dat je afbeeldingen van een onderschrift voorziet.
Copywritings verhoogt je online zichtbaarheid
Als copywriters weten we als geen ander hoe veel tijd en energie het schrijven van goede teksten van je kan vragen. Ook zien wij in dat bij het opzetten van een business zoveel meer aspecten komen kijken dan enkel je online zichtbaarheid realiseren. Alhoewel we ons best doen jou te voorzien van kennis over copywriting, begrijpen we dat schrijven niet iedereen energie geeft. Wij nemen dit met liefde van je over, zodat jij je energie kan gebruiken voor andere aspecten in je onderneming. Ben je benieuwd hoe een samenwerking eruit ziet en wat we allemaal voor je kunnen betekenen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op.